Πάολο Βερονέζε, 1562-63
ελαιογραφία σε καμβά
6,77 μ.× 9,94 μ.
Μουσείο του Λούβρου, Παρίσι
Ο Γάμος στην Κανά είναι μεγάλων διαστάσεων αριστουργηματικός πίνακας του Πάολο Βερονέζε, ο οποίος δημιουργήθηκε από τον καλλιτέχνη κατά το χρονικό διάστημα 1562 - 63 και εκτίθεται σήμερα στο Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι (πτέρυγα Denon, 1ος όροφος, αίθουσα 6). Η βιβλική σκηνή που απεικονίζει περιλαμβάνει περισσότερες από 130 μορφές με πλουσιότατες υφές στα ενδύματα και ο πίνακας θεωρείται ως ένα από τα αριστουργήματα της Σχολής της Βενετίας.
ελαιογραφία σε καμβά
6,77 μ.× 9,94 μ.
Μουσείο του Λούβρου, Παρίσι
Ο Γάμος στην Κανά είναι μεγάλων διαστάσεων αριστουργηματικός πίνακας του Πάολο Βερονέζε, ο οποίος δημιουργήθηκε από τον καλλιτέχνη κατά το χρονικό διάστημα 1562 - 63 και εκτίθεται σήμερα στο Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι (πτέρυγα Denon, 1ος όροφος, αίθουσα 6). Η βιβλική σκηνή που απεικονίζει περιλαμβάνει περισσότερες από 130 μορφές με πλουσιότατες υφές στα ενδύματα και ο πίνακας θεωρείται ως ένα από τα αριστουργήματα της Σχολής της Βενετίας.
Ένα μικρό ιστορικό :
Ο πίνακας κόσμησε την τραπεζαρία της μονής των Βενεδικτίνων κοντά στον Άγιο Μάρκο της Βενετίας, επί 235 χρόνια (από το 1562 που δημιουργήθηκε κατά παραγγελία από τον ηγούμενο της μονής). Όταν ο Ναπολέων είδε τον πίνακα το 1797 διέταξε να κατασχεθεί και να μεταφερθεί στη Γαλλία, ως λάφυρο πολέμου. Οι απεσταλμένοι του πράγματι απέσπασαν τον πίνακα και τον έκοψαν στη μέση, προκειμένου να μεταφερθεί. Αφού τα δύο μισά του πίνακα επανασυναρμολογήθηκαν, ο πίνακας εκτέθηκε στο Παρίσι. Ο καμβάς αποσπάστηκε ξανά από την θέση του, τυλίχθηκε και παρέμεινε τυλιγμένος επί μήνες στο λιμάνι της Βρέστης προκειμένου να προστατευτεί λόγω του Γαλλοπρωσσικού πολέμου (1870 - 71).
Νέα περιπέτεια περίμενε τον καμβά του Βερονέζε το 1940: Τυλίχθηκε ξανά και τοποθετήθηκε σε φορτηγό αυτοκίνητο, το οποίο περιφερόταν στη Γαλλία κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, προκειμένου να διασωθεί από τις αρπακτικές διαθέσεις για έργα τέχνης των Γερμανών κατακτητών.
Το μνημειώδες μέγεθος και η πολυπλοκότητα στη σύνθεση φανερώνουν τη συμμετοχή πολλών συνεργατών. Μολονότι η αποκατάσταση ανέδειξε την υψηλή ζωγραφική ποιότητα ορισμένων λεπτομερειών και την ιδιόχειρη φιλοτέχνηση των περισσότερων προσωπογραφιών, είναι πιθανό ο Βερονέζε να ανέθεσε μέρος του έργου σε βοηθούς του και στον αδελφό του Μπενεντέτο.
Αντίγραφα του πίνακα έχουν φιλοτεχνήσει ο Ντελακρουά, ο Φαντέν-Λατούρ, ο Μανέ και άλλοι.
(Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα, χωρίς να είναι απόλυτα επιβεβαιωμένο, αυτό που βλέπουμε στο Λούβρο να πρόκειται για πιστό αντίγραφο και όχι για τον πρωτότυπο πίνακα καθώς το 2006 το Μουσείο του Λούβρου ανέθεσε στην ισπανική εταιρεία "Factum Arte" τη δημιουργία ενός πλήρους και ακριβούς αντιγράφου του πίνακα με τη βοήθεια υπολογιστή, προκειμένου αυτό να τοποθετηθεί στη θέση του πρωτότυπου, προκειμένου ο πρωτότυπος πίνακας να προστατευτεί)
Οδυσσέας Τσατσούλης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου